Hamburg - mandag den 15. marts 2010

Modeljernbaner og kafferisteri

Vi havde aftalt morgenmad kl. 9. Så der var god tid til at stå op og pakke sammen. Morgenmaden var igen upåklagelig. Hotellet var i det hele taget udemærket. Det eneste minus var, at der blev røget i værelserne omkring os og det trak lige ind på vores værelse. På et tidspunkt virkede det næsten som om der blev røget direkte på vores værelse.

Dagens eventyr startede med at gå ud til et af de lange varehuse ved stranden. Marie og jeg gik på jernbanemuseum. Det skulle være verdens største udstilling og den var meget stor. Der var mange besøgende (sikkert fordi andre museer holdt lukket om mandagen). Derfor skulle man lige væbne sig med tålmodighed. Udstillingen var super flot. Ved hjælp af lysstofrør i loftet, kørte de en 24 timers cyklus, så vi også oplevede nat flere gange undervejs. Det gav en god mulighed for at se de mange lys, der var overalt i anlægget. Meget imponerende var det. Jeg er bange for, at jeg ikke slipper for, at komme tilbage hertil med Lasse.

Hans og Gitte var ikke så interesserede i modeljernbaner, så de fandt et kafferisteri med butik og cafe, hvor de let kunne bruge mange penge på kaffe. Her fandt de bl.a. 250 gram til 20 euro. Det må smage fælt af penge. Den dyre kaffe var fra Hawaii. Risteriet havde også kaffe fra Australien, så også Hans og Gitte kunne komme godt rundt i verden - som vi havde været med modeljernbanen...

Da vi var nået til endestationen på modelbane museet, spottede vi Gitte og Hans på et bryggeri bag rådhuset (hvor ellers?). De havde spist lidt let frokost og smagt en god øl. Vi hilste på dem, inden de fortsatte mod banegården, for at ændre vores billetter, så vi kunne komme hjem med et tidligere tog. Det viste sig, at vores hjemrejsebillet var åben, så vi selv bestemte hjemrejsetidspunktet. Så var der ingen grund til at vente til kl. 19 - så vi først ville være hjemme i Fredericia ved 23-tiden. Nu rykkede vi afrejsetiden 2 timer frem. Det regnede stadig let, så det var ikke så meget ved at tøffe rundt i byen.

Marie og jeg valgte også at spise frokost på bryggeriet. Det var absolut i orden. Marie fik en gang kartoffelsuppe og the og jeg en Caesar salat og en god lokalbryg. Dunkel.

Efter frokosten fortsatte vi til et par butikker og havnede i det store indkøbscenter Karlstadt. Her købte jeg bl.a. en ny barbermaskine. Den gamle trængte til at komme på pension og en Braun barbermaskine skal da købes i Tyskland.

Tilbage til hotellet efter vores bagage og hen på banegården, hvor Gitte og Hans allerede var i gang med lidt at spise. Marie og jeg købte en pålægsflütes, som vi tog med ned til toget. Vi var heldigvis i god tid på perronen, for der var mange, der skulle med. Og vi kunne ikke købe pladsbilletter... Vi fik plads i en 5 personers kupe. Et sjovt tal, men sådan var den altså indrettet...

Hjemrejsen gik helt efter planen. Vi var ca. et kvarter forsinket op gennem Nordtyskland, så Hans var noget nervøs for, at vi ikke skulle nå vores danske forbindelsestog i Padborg. Men det blev nu ikke noget problem og ved godt 21-tiden var Marie og jeg hjemme ved Vibe og Lasse igen.

Så kunne vi atter se tilbage på nogle begivenhedsrige dage sammen med Gitte og Hans. Der var efterhånden en pæn stak af den slags dage. Marie og jeg havde jo været lidt sløsede med forberedelserne, så vi måtte konstatere, at Gitte og Hans havde sørget for et velpoleret program til os. Det var en super miniferie!

Og efter et par dage var Maries hals også på plads igen.